98,5% Smartum Saldo -edunsaajista suosittelisi etua

Smartum Oy toteutti huhtikuussa 2015 kyselyn, jonka tavoitteena oli kartoittaa edunsaajien mielipiteitä Smartum Saldo -edun käytöstä ja vaikuttavuudesta. Kyselyyn vastasi lähes 6500 Smartum Saldo -palvelun käyttäjää.

Smartum Saldo on sähköinen palvelu, jossa työnantajan tarjoama etu ladataan edunsaajan eli työntekijän Smartum-tilille. Työnantaja voi valita, lataako Smartum-kortille liikuntasaldoa, liikunta- ja kulttuurisaldoa vai lounassaldoa. Smartum Oy:n toteuttamassa kyselyssä kartoitettiin Smartum Saldo -edunsaajien käyttökokemuksia palvelusta sekä edun vaikuttavuutta edunsaajien hyvinvointiin.

 

Taustatietoja vastaajista – 98% vastaajista käyttää etuaan aktiivisesti

Kolmasosalta vastaajista työnantaja pidättää edusta omavastuuosuuden, kolmasosa ei osannut vastata tähän kysymykseen. Suurin osa vastaajista on saanut etua 1-3 vuoden ajan ja 60% on saanut aikaisemmin edun Smartum-seteleinä. Suurin osa käyttää etuaan eri harrastepaikoissa useammalla eri kerralla. 98% vastaajista käyttää etuaan aktiivisesti.

 

Smartum Saldo -palvelun käyttökokemukset erittäin myönteisiä

Vastaajat olivat kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä saldo-palvelun käyttöön. Kysyimme edunsaajilta mielipiteitä palvelun eri osa-alueista kuten etuun ilmoittautumisesta, maksusuorituksesta ja käyttökohdehausta.

Lähes 90% vastaajista oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä saldo-palvelun ilmoittautumiseen (työntekijät ilmoittautuvat etuun sähköisesti työnantajan lähettämän linkin kautta) sekä työnantajan tiedottamiseen edusta. 81% oli tyytyväisiä Smartumin lähettämiin automaattisiin, tiedottaviin viesteihin, jotka sisältävät tietoa ja muistutuksia edun määrästä ja sen mahdollisesta erääntymisestä. Vastaajat kokivat ajoittain haasteeksi ja esteeksi edun käytölle työnantajan määrittelemän liian tiukan aikataulun edun ilmoittautumiseen. Työnantajan on siis tärkeää tiedottaa edusta ja sen saatavuudesta ajoissa.

76,7% vastaajista oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä Smartum-kortilla maksamiseen maksupäätteellä. Sen sijaan Smartum Saldolla maksaminen ennakkoon verkkopalvelussa oli suurimmalle osalle vastaajista tuntematon palvelu - 65,5% vastaajista ei ollut koskaan käyttänyt tätä mahdollisuutta. Pyrimme jatkossa viestimään tehokkaammin tästä palvelusta: liikunta- ja kulttuuripalveluita voi siis maksaa myös verkkomaksuna edunsaajan omassa Smartum-verkkopalvelussa. Palvelu on erityisen kätevä niissä paikoissa, joissa ei ole maksupäätettä, esim. pienemmät suunnistuspaikat. Verkkopalvelua on kätevä käyttää myös mobiilisti.

Smartum verkkopalveluun (käyttäjän omien tilitietojen hallinta) oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä 77,1% vastaajista. 74,1% vastaajista oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä Smartumin käyttökohdehakuun. Verkoston laajuuteen oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä 76,4% vastaajista. Vastaajat löytävät hyvin etsimänsä tiedon Smartumin nettisivuilta, sillä 80,5% oli www-sivuihin erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä. Yli puolet vastaajista ei ole ollut yhteydessä Smartumin asiakaspalveluun puhelimitse tai sähköpostitse. Lähes kaikki ne vastaajat, jotka olivat olleet yhteydessä asiakaspalveluumme, olivat palveluun erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä.

 

Työnantajan tarjoamaa Saldo-etua arvostetaan erittäin korkealle – etu vaikuttaa positiivisesti työntekijän hyvinvointiin    

81,1% vastaajista arvostaa työnantajan tarjoamaa Smartum Saldo -etua paljon tai erittäin paljon. Valinnanvapaus on merkittävä asia vastaajille, sillä 98,3% arvostaa paljon tai erittäin paljon sitä, että voi itse valita harrasteensa ja hyvinvointinsa lähteen. 85,5% vastaajista kokee, että Smartum Saldolla saatu harrastustuki vaikuttaa positiivisesti omaan hyvinvointiin.

 

Smartum-etu kannustaa:

Enemmistö vastaajista kertoo harrastavansa enemmän liikuntaa ja kulttuuria kun käytössä on työnantajan tarjoama tuki

Vastaajat kokivat saaneensa työnantajan rahallisesta harrastustuesta useita hyötyjä, erityisesti nousivat esille virkeämpi mieli, hyvinvoinnin lisääntyminen sekä elämykset. Myös parempi fyysinen kunto ja energisempi olo koettiin tuesta saaduiksi hyödyiksi.

98,4% vastaajista suosittelisi Smartum Saldoa -etua kollegalleen.

 

Olemme erittäin iloisia runsaasta vastaajajoukosta sekä upeasta palautteesta ja hyvistä kehitysideoista. Kehitämme palveluitamme jatkuvasti ja tämän kyselyn tulokset auttavat meitä palvelemaan työnantajia ja edunsaajia entistä paremmin.


Ohessa vielä kirjallisia otteita palautteista:

  • ”Olen erittäin tyytyväinen Smartum-korttiin!”
  • ”Huippukortti ja hyvät palveluntuottajat. Fustrainnostus vie nyt saldot nollille :)”
  • ”Hyvä ja monipuolinen järjestelmä. Kiitos!”
  • ”Kiitos loistavasta palvelusta!”
  • ”Kiitoksia tästä kortista ja mahdollisuuksista,joita voi kortin avulla kokea”
  • ”Tosi hienoa, että työnantajille on tarjolla tällainen konsepti, jolla se voi tukea työntekijöiden hyvinvointia!”
  • ”Kiitos upeasta kortista!”
  • ”Saldokorttitoiminto oli erittäin tervetullut, myös harrastepaikkani on ollut tyytyväinen.”
  • ”Erittäin hyvä tapa parantaa fyysistä ja henkistä hyvinvointia.”